להיות מו"ל בישראל בסוף חודש יולי 2012

קשה היום להיות מו"ל בישראל.

מכל צד שיישפט, הוא תמיד ייצא לא בסדר. הוא שבור כי הרשתות גובות ממנו עמלות עצומות, הוא לא יכול שלא להצטרף למחול השדים של המבצעים אחרת הכותרים של הוצאתו ייעלמו כאבק ברוח והסופרים שלו יתלוננו שלא רואים אותם.

אם הוא גובה תשלום על לקטורה. כועסים עליו.

אם הוא גובה תשלום או מחצית התשלום על הפקת הספר, יורקים עליו וטוענים
שהוא ליגה ז', או "הוצאה פרטית". (עוד מונח לא ברור. מה זו הוצאה פרטית? מודן היא הוצאה פרטית כי היא בבעלות משפחת מודן, אז למה קוראים "הוצאה פרטית" למו"ל שגובה תשלום לפרנסתו? במה הוא פרטי יותר ממודן או מכנרת זב"מ דביר? איך בדיוק קוראים להוצאות שאינן פרטיות? הוצאות ממשלתיות? מי בכלל טבע את המונח המוזר הזה "הוצאה פרטית"?)

אם אתה לא אחד מחמשת הגדולים, למעשה אתה נחשב לעושק-אדם, לרומס-תרבות למזלזל-במילה-הכתובה, למנסה להתעשר על גבו של האמן המיוסר והכותב.

מו"לות בישראל מתקשה היום לממן את ספריה.

מו"לות שמאמינה באידיאולוגיה של הוצאת הספרות אל האור, הרחבת אופקי החברה הקוראת, תרומה לתרבות, לא יכולה להתקיים היום בישראל כשתמלוגי ההוצאה לאור לפעמים נמוכים מעלות פר עותק שלקח לייצר ספר אחד בלבד.

לא ייפלא, איפוא, שמו"לים גובים תשלום עבור עבודתם. אף אחד לא יכול לעבוד בחינם.

אף אחד לא יכול לכלות ימים שלמים בקריאת כתבי יד וכתיבת דו"ח לקטורה, בלי שמישהו ישלם לו על כך.

אף אחד לא יכול לערוך בחינם, לעצב בחינם או להדפיס בחינם.

המחאה החברתית לא יכולה לשכוח את פרנסתם של אנשי התרבות עצמם. של הכותבים, של המוציאים לאור, של המעצבים, העורכים, המתרגמים. יש שורה ארוכה של שרשרת מזון שעובדת ללא לאות, כדי שספר טוב יגיח אל העולם, ישמיע את קולו של הסופר ויהווה תרומה תרבותית.

יהיו מי שיגידו שיש הוצאות ספרים שמוכנות לחתום על כל ספר וכל כתב יד גם כשהוא עילג וחסר כל תקווה למכירה. אני לא מדברת על אלה. אני לא מדברת על מי שמשתמש בכלי הזה שנקרא מו"לות וקורא לעצמו מו"ל כשאין לו שום גישה ספרותית, כשהוא בעצם "איש הפקה" או "איש דפוס" שהחליט להיות מו"ל, שלא מעסיק לקטורים, שלא יודע להעריך לבד כתבי יד כי הוא בא מהצד של המסחר והעסקים ולא מצד הספרות. אנשים אלה מתייחסים ל"מו"לות" שלהם כעסק לכל דבר כמו מכירת מוצרי חשמל או מכירת לפטופים, או כל מוצר אחר. הם מוכנים לקחת כל כתב יד שמגיע אליהם, ליפות אותו באיורים, בעימוד גרפי, בהדפסה ולהוציא אותו לאור. מי שלא לוקח לתשומת ליבו את חשיבות ההפצה בחנויות, את עיצוב הספר, את הגהתו, את יחסי הציבור החשובים עד למאוד, לספר, ועושה כל שביכולתו כדי שהספר ימכור וימכור וימכור וייראה לעין כל, אינו עושה עבודתו נאמנה. ואינו נקרא מו"ל, בעיניי.

ועדיין, למרות הרצון לשווק, ליחצן ולהביא את הספר לכמה שיותר ספרים, הציבור לא יודע עד כמה קשה החשיפה בחנויות. עד כמה יש ספרים שנעלמים בגלל השטח של החנויות, בגלל העומס של ספרי המבצעים מול המקום שיש לחנות להקצות עבורם. הספרים, שגם כשהם במבצעים, ניצבים בשכיבה, בעמידה, במהופך, בערימה שלא מאפשרת לראות את שמם.

ויחסי ציבור? אסור לשכוח את מוגבלות המדיה בתחומי הספרות. את העובדה שאם אין לך סיפור עסיסי להציג למדיה, עבר אפל, יחסי הורים וילדים בלתי ניתנים לגישור, גירושים, נישואים, חזרה בתשובה/בשאלה, ילדים מחוץ לנישואים, מחלות, סרטנים וכל מה שרק אפשר, אם אין לך אותם, אתה בתחתית סולם ההתעניינות היחצנית במדיה. בטח אם אתה סופר ביכורים.

וכמה עמודים יש בעיתונות שמוקצים לספרות? הידעתם? אפשר לספור אותם על אצבעות שתי הידיים.

וכמה תוכניות תרבות יש בטלוויזיה? אולי אחת. אולי שתיים. וגם הן, מראיינות בדרך כלל סופרים ידועי שם, ידוענים בפני עצמם, וכדומה.

אל תשפטו מו"לים בתקופה הקשה הזו.
כולם נאחזים בקרנות המזבח.
מנסים ליזום, ליצור, לשווק ככל שניתן עם תנאי השוק הקשים שיש היום.
ולעניין חוק הספרים – כולם מחכים שחוק הספרים יעבור אבל אף אחד לא יודע מה יהיה ביום שאחרי. החוכמה היא לא לשבת ולהגיד, הלוואי שיעבור החוק הזה כבר. כי בחוק יש המון סעיפים ותתי-סעיפים שיכולים להשאיר את המצב כפי שהוא היום.
אם החוק יהרוג את סופרי הביכורים, אין בו כל טעם. אם הוא יעזור להם לפרוץ ולתת את הקול התרבותי של הדור הבא – אהיה אסירת תודה למי שתרם להעברתו בכנסת ולאכיפתו – לנצח.

הלוואי שנדע ימי תרבות טובים יותר ושלווים יותר.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אילן בכר  On יולי 30, 2012 at 1:34 pm

    ועדיין, עם כל זה, מאה שקל – או כמעט מאה שקל – לספר, זה לא מחיר הוגן.
    יותר מכך, זה מחיר שמנציח את כל התופעה הזו, כי כשספר עולה 89 שקלים, אתה לא יכול להסתכן בקניית ספר שאתה לא בטוח שתאהב. כלומר, קשה לך לקנות ספר מסופר לא מוכר, או שלא שמעת עליו.
    וזה נכון שבעתיים כל זמן שאתם מתעקשים שבמאה שקל אפשר לקנות רק ספר אחד, וכל מבצע הוא לא חוקי.

    כל זמן שהמחיר הקטלוגי לספר הוא כל כך גבוה, התעקשות על המחיר הקטלוגי היא עושק. וכשעושקים אותנו במחירי הקוטג' אנחנו משלמים יותר, וכשעושקים אותנו בריביות הבנקים אנחנו משלמים יותר.
    אבל כשעושקים אותנו במחירי הספרים, אנחנו קוראים פחות.

    אני הוצאתי בשבועיים האחרונים 350 שקל על ספרים (היה לי שבוע טוב!).
    אבל 200 שקלים הוצאתי בכפר הספרים בסינמה סיטי על 4 ספרים בהוצאות לא מוכרות. 150 שקלים הוצאתי בחנות ינשוף ברעננה על שישה ספרים יד שנייה.

    על עשרה ספרים, שיספיקו לי לחודש וחצי או חודשיים, אני שמח להוציא כסף. על שלושה ספרים שיכולתי לקנות מהוצאות מוכרות במחיר קטלוגי — לא בטוח.
    אם תמכרו ספר בארבעים שקלים, או חמישים, תראו שאנשים מוכנים לקנות אותם.
    גם בלי מבצע.

    • ציפי  On ספטמבר 14, 2013 at 12:15 pm

      כבר דיברו מספיק על בעיה סבוכה זו שהיא קשה לפתרון .
      כל המבצעים הללו הביאו את השוק לפי פחת ואין ממנה מוצא.

  • yaelshach  On יולי 30, 2012 at 1:55 pm

    אילן שלום ואני שמחה שהגבת כאן, כי מתגובתך אני רואה שאתה מייצג אנשים שבאמת לא מבינים את פני התמונה כולה. ואני אסביר.
    אילן, גם אני וגם כל מו"ל לא רוצים להטביע מחיר של 96 ש"ח כולל מע"מ על גב הספר כמחיר קטלוגי. תאמין לי. הסיבה למחירים הללו היא כי ממילא אנחנו יודעים שהספר ייכנס למבצע ואז לפחות אם הוא יעלה 48 ש"ח (חצי ממחירו הקטלוגי אם הוא נכנס למבצע של 1 + 1 במקרה הקל, שלא לדבר על 25 ש"ח אם הוא במבצע "4 במאה") נקבל גרוש וחצי יותר מאשר אם היינו מטביעים עליו את הסכום 60 ש"ח. וברגע שחוק הספרים יעבור ויקבע שמבצעים לא יעברו את השלוש פעמים בשנה, בשני החגים הגדולים (פסח וראש השנה) ובשבוע הספר, והספרים תמיד יימכרו במחיר המלא שלהם שיעמוד על כ- 60 ש"ח, כולם ישמחו. גם הקוראים וגם המו"לים שלא יצטרכו לתמרן מחיר גבוה כדי לקבל מעט יותר אחרי שהספר יורד למבצע "רצפה".

    אני מקווה שעכשיו אתה מבין את דבריי מעט יותר ומקבל את הסיבה למחירים הללו. כשתשלם 60 ש"ח לספר ולא יכופפו לך את היד לקנות 4 ספרים במאה כשבעצם שלושה מהם לא ממש בא לך לקרוא, אז אני מאמינה שיהיה לך קל יותר לשלם וגם תהנה יותר מהספרות שאתה קורא, כי תבחר בדיוק את מה שאתה רוצה ולא את מה שמכריחים אותך בשם המבצע – לקנות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: